Κλάδος της Φωτογραφίας: Φτιάξε το πλάνο καριέρας σου (Συνέντευξη)

Περιεχόμενα

Newsletter
Λάβε συμβουλές καριέρας

Το γραφείο του στεγάζεται σε ένα από τα κλασσικά κτήρια της Λεωφόρου Νίκης. Θα τον βρεις εκεί πολλές ώρες της ημέρας, να δουλεύει και να απολαμβάνει τη θέα. Ο Μηνάς, είναι επαγγελματίας φωτογράφος, o κλάδος της φωτογραφίας είναι το πάθος του και είναι ένας από τους ιδρυτές του Xpose Photography. Μας μίλησε για το επάγγελμά του και μοιράστηκε μαζί μας συμβουλές σχετικά με τον κλάδο της φωτογραφίας.

Τι είναι το Xpose Photography;

Το Xpose Photography είναι ένα στούντιο φωτογραφίας το οποίο πραγματεύεται κοινωνικές εκδηλώσεις γάμου, βάπτισης αλλά και πορτρέτα, όπως επίσης και διαφημιστική και αρχιτεκτονική φωτογράφιση, ικανοποιώντας έτσι τις απαιτήσεις διαφόρων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων.

Το γραφείο παρέχει υπηρεσίες που καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα τομέων, ξεκινώντας από την παραγωγή / λήψη εικόνων και φτάνοντας ως την εμφάνιση και εκτύπωση των φωτογραφιών σε κάθε είδους έντυπο και με την απαραίτητη επεξεργασία.

Το επάγγελμα απαιτεί συνεχή εξέλιξη και καθημερινή παρακολούθηση, όσον αφορά τις ευρωπαϊκές αλλά και τις εγχώριες τάσεις. Ο κλάδος της φωτογραφίας αλλάζει ραγδαία με το πέρασμα του χρόνου.

Ποια είναι τα πρώτα βήματα που έκανες στο κλάδο της φωτογραφίας;

Φοίτησα σε ιδιωτικό ΙΕΚ φωτογραφίας, όπου και ήταν η πρώτη μου επαφή με τη φωτογραφία. Πριν τις σπουδές μου δεν είχα κάποια επαγγελματική ενασχόληση με το αντικείμενο, αλλά μόνο ερασιτεχνική. Επίσης πάντα  παρατηρούσα τις πόζες και τους φωτισμούς σε όλες τις φωτογραφίες (φαίνεται είχα το μικρόβιο μέσα μου αλλά δεν ήξερα τι είναι). Μέχρι που μετά τις πανελλαδικές, αποφάσισα να δοκιμάσω, μην ξέροντας αν θα ακολουθούσα τελικά το επάγγελμα ή όχι.

Ό,τι χρειάζεται να ξέρει κάποιος για τον κλάδο μας, θα τα μάθει όλα όταν φοιτήσει σε μία σχολή φωτογραφίας και αν δουλέψει τουλάχιστον 5 χρόνια στο χώρο. Θεωρώ ότι στις σχολές όλα παρουσιάζονται πιο εξιδανικευμένα  από την πραγματικότητα, γι’ αυτό δεν αρκεί μόνο η γνώση από την σχολή . Απαιτείται η εργασιακή εμπειρία και ο πειραματισμός. Ο φωτογράφος απευθύνεται σε μια αγορά που συνεχώς αλλάζει και που διαρκώς προκύπτουν νέα πράγματα με την πρόοδο της τεχνολογίας, γιατί το επάγγελμά μας είναι άκρως τεχνολογικό. Πλέον μεγάλο κομμάτι της φωτογραφίας έχει μεταφερθεί στο διαδίκτυο και ο καθένας κρατάει μια φωτογραφική μηχανή στα χέρια του. Συνεπώς,  μπορεί με την πενταετή προϋπηρεσία  να έχει τη δυνατότητα να απαθανατίζει στιγμές γάμου ή βάφτισης και με μια επιπλέον «σεμιναριακή» γνώση να κάνει το χόμπι του επάγγελμα. Αυτό παλαιότερα δεν ήταν εφικτό. Επομένως είναι απαραίτητο να εργαστείς σε ένα κατάλληλο επαγγελματικό περιβάλλον που θα σου δώσει τις βάσεις για να δημιουργήσεις κάτι δικό σου.

Πόσο καιρό λειτουργούσε η επιχείρησή σου μέχρι να κάνεις απόσβεση του αρχικού κεφαλαίου σύστασης; Πόσο δύσκολη ήταν για εσένα εκείνη η περίοδος;

Η εταιρία άνοιξε το 2010, ακριβώς όταν ξεκινούσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα.
Εκείνη την περίοδο τα φωτογραφεία ήταν κυρίως καταστήματα λιανικής με βιτρίνα (πώληση φωτογραφικών υλών), κάτι που πλέον πάει να εκλείψει. Στο ξεκίνημά μας υπήρχε το δίλημμα αν θα γίνει το Xpose Photography μόνο υπηρεσία ή κατάστημα λιανικής. Λόγω του ότι η χρήση των αναλογικών μηχανών έτεινε να εξαλειφτεί  και ο κόσμος πλέον δεν τύπωνε φωτογραφίες όπως παλιά, επιλέξαμε να είμαστε σε χώρο γραφείου και η εταιρία να ασχοληθεί αποκλειστικά με την παροχή φωτογραφικών υπηρεσιών.

Το Xpose λειτουργούσε επί ενάμιση χρόνο μέχρι να γίνει η απόσβεση του κεφαλαίου. Θα πρότεινα σε κάποιον που ξεκινάει τώρα να ανοίξει ένα φωτογραφείο να στοχεύσει, αν υπάρχει η δυνατότητα να επιδοτηθεί από κάποιο πρόγραμμα σε πρώτη φάση του ΟΑΕΔ και έπειτα από ΕΣΠΑ. Αν δεν υπάρχει το ενδεχόμενο να δοθούν επιχορηγήσεις σε νέους επιχειρηματίες, μία πολλή καλή  λύση για το ξεκίνημα είναι οι συνεργασίες με άλλους φωτογράφους μέχρι να μπορέσεις να σταθείς στα ποδιά σου. Όπως ακριβώς έκανα και εγώ όταν ξεκίνησα το Xpose Photography μέχρι να καταφέρω να βασιστώ αποκλειστικά στα έσοδα από την επιχείρηση μου.

Αν κάποιος διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό, το ποσό της επιχορήγησης είναι αρκετό για τη διαμόρφωση του χώρου και τα έξοδα ίδρυσης της επιχείρησης. Διαφορετικά το ποσό της επιχορήγησης δεν μπορεί να καλύψει όλα τα έξοδα.

Στην αρχή το πιο δύσκολο είναι να διαμορφώσεις το πελατολόγιο σου με διαφήμιση και σωστή προώθηση για να φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Στις μέρες μας η αναγνωρισιμότητα μπορεί να έρθει πιο γρήγορα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Φυσικά αυτό δεν αρκεί. Πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του κόσμου « από στόμα σε στόμα». Εξακολουθεί να είναι η καλύτερη διαφήμιση και έτσι φαίνεται ότι όποιος έρχεται σε εσένα, δεν είδε απλά μερικές ωραίες εικόνες σε μία προωθημένη δημοσίευση αλλά ξέρει από το φίλο του ότι θα εξυπηρετηθεί και θα μείνει ικανοποιημένος.

Μετά από 7 χρόνια, οι πελάτες έρχονται χωρίς δισταγμό γιατί έχουν δει δουλειά μας, από πελάτες που έχουν μείνει απόλυτα ικανοποιημένοι. Σαφώς κάθε χρόνο το πελατολόγιο μας αυξάνεται, αλλά τα πράγματα στην Ελλάδα είναι τόσο δύσκολα που κάθε χρονιά είναι σαν ένα νέο ξεκίνημα. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι τιμές μας να έχουν μειωθεί συγκριτικά με το ξεκίνημα της εταιρείας. Αυτό που με βοηθάει είναι η φήμη που με ακολουθεί. Για να αποκτήσεις καλή φήμη πρέπει να έχεις φοβερή συνέπεια, πέρα από ποιότητα, σε ό,τι υπόσχεσαι και σε ό,τι προσφέρεις τελικά.

Ποιες είναι οι 3 μεγαλύτερες επιτυχίες που νιώθεις περήφανος γι’ αυτές;

Για την επιτυχία της εταιρίας θυσίασα πάρα πολύ προσωπικό χρόνο, που είναι λογικό στις ατομικές επιχειρήσεις, αλλά δεν το μετανιώνω. Τα τρία πράγματα για τα οποία είμαι χαρούμενος που έχω πετύχει είναι: Πρώτον, οι σταθερές συνεργασίες που έχω με μεγάλες εταιρίες που επιλέγουν το Xpose Photography για να διαφημιστούν μέσα από τις εικόνες του. Δεύτερον, η συνεχής επέκταση του γραφείου σε νέους κύκλους που δημιουργεί στις διάφορες εκδηλώσεις. Τρίτον, η διαρκής παρουσία στην “Expo Wedding”, τη μοναδική έκθεση γάμου στη Θεσσαλονίκη. Στην έκθεση επιλέγουν τους 20 επικρατέστερους φωτογράφους  της πόλης ώστε να διατηρηθεί το επίπεδο υψηλό και έτσι για τον κόσμο μετράει αρκετά η παρουσία σου και εκεί.

Τι σημαίνει να είσαι επιχειρηματίας;

Το πλεονέκτημα να είσαι αφεντικό του εαυτού σου είναι ότι μπορείς να δημιουργείς ό,τι θέλεις και να συμπεριφέρεσαι με ελευθερία κινήσεων στον πελάτη σου.. Από την άλλη και για τον πελάτη είναι διαφορετικό να μιλάει στον αντιπρόσωπο του γραφείου  από το να επικοινωνεί απευθείας με το άτομο θα κλείσει τη συμφωνία και θα κάνει τη δουλειά. Πλέον ο φωτογράφος δεν είναι μόνο η τεχνική λήψη της φωτογραφίας και η δημιουργικότητα αλλά είναι και πωλητής του ίδιου του προϊόντος. Δηλαδή, απαραίτητη κρίνεται η ικανότητα του φωτογράφου για κοινωνικότητα, ευγένεια και προσαρμοστικότητα σε αλλαγές περιβάλλοντος και προγράμματος.

Η συνέπεια και η εχεμύθεια προκειμένου να προστατευθεί το φωτογραφικό υλικό θα ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό πελάτη.

Αυτό είναι και το μεγαλύτερο μειονέκτημα όταν είσαι εσύ το αφεντικό του εαυτού σου, να είσαι υπεύθυνος για όλα. Πρέπει να σκεφτείς την διαφημιστική προώθηση και να επιλέξεις εσύ τα κανάλια μέσω των οποίων θα προσεγγίσεις κι άλλους πελάτες, να χαράξεις τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η επιχείρηση και να ληφθούν όλες οι κρίσιμες αποφάσεις, αποκλειστικά και μόνον από εσένα.

Κλάδος της φωτογραφίας: Τι συμβουλές θα έδινες σε κάποιον που είναι στο ξεκίνημά του;


Για ένα νέο φωτογράφο, ελλοχεύει ο κίνδυνος να ξεκινήσει την καριέρα του χωρίς να έχει κάποια επαγγελματική κατάρτιση. Η πιο συχνή παγίδα της εποχής είναι ότι  «κατέχω μια μηχανή άρα είμαι και φωτογράφος». Είναι λάθος να νομίζεις ότι επειδή έχεις μια μηχανή πιο εύκολα απ’ ότι παλιότερα και έχεις πρόσβαση σε προγράμματα επεξεργασίας, ανοίγεις εύκολα ένα γραφείο το οποίο κλείνει το ίδιο εύκολα λόγω της απουσίας των απαραίτητων σπουδών. Όποιος ξεκινάει τώρα στην εποχή της κρίσης, πρέπει να ξέρει σε ποιο εύρος θα κυμανθούν οι τιμές του αλλά και τι απαιτεί η αγορά. Αν πεις ότι έχω μια μηχανή και έναν υπολογιστή και θα κάνω το φωτογράφο τότε να ξέρεις ότι οι πελάτες σου θα είναι συγκεκριμένοι. Ανάλογα με την κοινωνική τάξη που θέλεις να απευθυνθείς, διαμορφώνεις και τον χώρο και τον εξοπλισμό.

Τέλος, αν κάποιος ενδιαφέρεται για τον τομέα της μόδας, πρέπει να ξέρει ότι έχει εκλείψει πλέον από τη Θεσσαλονίκη για δύο λόγους. Αρχικά, δεν υπάρχουν πλέον πολλές εταιρίες ρούχων για να το στηρίξουν ώστε ένας φωτογράφος να βασιστεί στη φωτογράφιση μόδας. Επίσης με τις μηχανές που υπάρχουν στην αγορά, πολλές εταιρίες φωτογραφίζουν τα ρούχα τους και μονοί τους χωρίς επιπλέον κόστος.

Κοιτάζοντας μπροστά 3 με 5 χρόνια, ποια νομίζεις ότι θα είναι η επόμενη μεγάλη αλλαγή στον κλάδο της φωτογραφίας;

Κοιτάζοντας μπροστά 3 με 5 χρόνια, πιστεύω ότι μπορεί να μην χρειάζεται να κάνεις κλικ τη στιγμή που θέλεις αλλά μέσω κάμερας βιντεοληπτικής θα τραβάς τα πάντα και θα επιλέγεις από αυτά τα καρέ το στιγμιότυπο που θέλεις να προκύπτει η φωτογραφία σε καλή ανάλυση. Συμβαίνει ήδη σε πρώιμο στάδιο και αν συμβεί αυτό θα χαθεί η ικανότητα του φωτογράφου να κάνει κλικ στην αποφασιστική στιγμή.

Σου αρέσει ο κλάδος της φωτογραφίας, αλλά δεν είσαι σίγουρος για τα επόμενα σου βήματα και πώς να κάνεις το πλάνο καριέρας σου; Διάβασε περισσότερα…

 

Μοιράσου το

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Άσε σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.